Aantal digitale betaalmogelijkheden voor zakenreizigers neemt fors toe
De resultaten van een wereldwijde enquête bevestigen dat het gebruik van digitale betaalkaarten in de lift zit. Digitaal betalen wordt steeds populairder, vooral bij minder frequente reizigers. 51 procent van de zakenmensen gaat namelijk slechts één tot drie keer per jaar op reis voor het werk.
Brussel, Belgïe, 5 juni 2019 – Bijna een derde (31 procent) van de bedrijven betaalt de hotelkosten van medewerkers digitaal. In amper vier jaar tijd is het aantal gebruikers van digitale betaalkaarten verviervoudigd (8 procent in 2015). Dat was de conclusie na analyse van de antwoorden op de recentste enquête van AirPlus International, een toonaangevende internationale aanbieder van oplossingen voor het dagelijkse beheer van zakenreizen. Om te betalen met een digitale kaart, moeten gebruikers eerst een digitaal creditcardnummer laten aanmaken. Digitale betalingen worden centraal verwerkt en opgevolgd. In Australië is deze methode het populairst. Daar kiest 46 procent van de bedrijven voor digitale betaalkaarten. In Zwitserland is deze oplossing het minst ingeburgerd. Toch betaalt één op de tien organisaties er digitaal. Voor de enquête ondervroeg AirPlus International in totaal 1285 zakenreizigers in 18 landen en 676 corporate travel managers in 13 landen.
Het merendeel van de zakenlui gaat slechts een paar keer per jaar op reis voor het werk
Volgens de deelnemers aan het onderzoek betalen bedrijven hotelkosten nog altijd het vaakst met zakelijke betaalkaarten. Bovendien bevestigde 74 procent van de ondervraagde travel managers dat ze nog steeds plastic betaalkaarten gebruiken (respondenten mochten meer dan één methode noemen). Scandinavië is met 88 procent koploper in dit segment vergeleken met andere regio’s. Maar zakelijke betaalkaarten zijn niet de ideale oplossing voor alle zakenreizigers. Bedrijven vragen vaak alleen creditcards aan voor medewerkers die regelmatig op zakenreis gaan. De onderzoeksresultaten geven echter aan dat slechts één op de tien medewerkers meer dan tien keer per jaar op zakenreis gaat. Ruim de helft van alle zakenlui (51 procent) gaat één tot drie keer per jaar op reis voor het werk, 25 procent van de zakenmensen vier tot zes keer per jaar. Stefan Wälde, Director Product Management bij AirPlus: “In de huidige arbeidswereld zijn medewerkers met een vast contract slechts een van de vele actoren. Uitzendkrachten, dienstverleners, klanten en leveranciers gaan steeds vaker op reis voor bedrijven en zijn dus ook zakenreizigers.” Bedrijven geven hen niet altijd automatisch een zakelijke betaalkaart.
Heel wat reserveringen gebeuren niet via bedrijfsportals
Voor deze spelers zijn digitale betaalkaarten mogelijk een aantrekkelijke optie. Net zoals zakelijke betaalkaarten leveren ze bedrijven waardevolle gegevens op. En dat is van groot belang, zeker aangezien uit de enquête blijkt dat maar liefst 41 procent van de reizigers overnachtingen direct bij hotels of onlinereisbureaus boekt in plaats van via de portal van het bedrijf. “Dat houdt een risico in, bijvoorbeeld met betrekking tot het naleven van de bepalingen voor zakenreizen. In heel wat gevallen is het onduidelijk of reserveringen in overeenstemming met het leveranciersbeleid van een bedrijf worden gemaakt. Daarnaast neemt het analyseren van reiskosten veel tijd in beslag”, zegt Wälde.
Dure en tijdrovende betalingsprocessen nog steeds schering en inslag
Als bedrijven zakelijke betaalkaarten, digitale betaalkaarten en andere oplossingen voor zakelijke betalingen gebruiken, verkrijgen ze onmiddellijk alle essentiële gegevens en besparen ze flink wat tijd en moeite. Bijna twee derde van alle zakenreizigers (63 procent) beweerden dat ze met die betaaloplossingen de meeste tijd en kosten uitspaarden. Maar ook andere methodes zijn bijzonder in trek: 72 procent van de bedrijven vraagt zakenreizigers om hun reiskosten eerst zelf te vergoeden en betaalt hen achteraf terug op basis van onkostennota's. Deze werkwijze verschilt van regio tot regio, maar wordt door de meerderheid van de respondenten in alle onderzochte markten gebruikt. In de Verenigde Staten is deze methode het minst populair (50 procent van de respondenten), in Zwitserland wordt ze het meest gebruikt (88 procent van de respondenten). Zelfs vooruitbetalingen zijn nog steeds een optie voor nagenoeg de helft van de bedrijven (49 procent) die deelnamen aan het onderzoek. “Vooruitbetalingen zijn zeer belemmerend, omdat bedrijven zo altijd over voldoende kasgeld moeten beschikken en dus hun cashflow blokkeren. Medewerkers geld ter beschikking stellen en kosten na afloop van de reis vergoeden, gaat bovendien gepaard met een enorme administratieve rompslomp”, aldus Wälde.
Risico’s en administratieve beslommeringen beperken
Moderne betaalmethoden, zoals digitale betaalkaarten, helpen bedrijven zakenreizen te beheren zonder extra werklast. AirPlus A.I.D.A. Virtual Cards biedt al sinds 2005 de ideale oplossing. Voor elke digitale betaalkaart kunnen bedrijven de kredietlimiet, het hoteltype en andere reserveringsparameters bepalen, net als de geldigheidsduur. Omdat elk digitaal creditcardnummer slechts voor één transactie kan worden gebruikt, is er weinig risico op misbruik en fraude.
Over AirPlus International:
AirPlus International is een toonaangevende internationale aanbieder van oplossingen voor het dagelijkse beheer van zakenreizen. Vijftigduizend bedrijven doen een beroep op AirPlus voor de betaling en analyse van hun kosten voor zakenreizen. AirPlus biedt zijn producten en diensten overal ter wereld aan onder de merknaam AirPlus International. De AirPlus Company Account is de populairste centraal gefactureerde account op basis van UATP. Surf voor meer informatie naar www.airplus.com.
Contact:
Katrin Szabadics, Senior Marketing Manager BeLux
AirPlus International
kszabadics@airplus.com
+32 2 550 83 08